System Windows 98 został wyposażony w standardowy program obsługi HID (Human Interface Device). Wiele spośród dżojstików USB – nawet tych z kilkoma przyciskami – nie muszą używać własnych programów obsługi, stosując zamiast nich HID (więcej szczegółowych informacji na jego temat znajdziemy w rozdziale dotyczącym DirectX). Trudno jest opisać wszystkie korzyści płynące z zastosowania szyny USB, lecz gdy pierwszy raz podłączymy dżojstik USB do komputera z systemem Windows 98 i nie mając pod ręką żadnego oprogramowania będziemy próbowali go przekonfigurować, możemy zostać niemile zaskoczeni. Bardzo trudne do zaakceptowania jest to, że nie wszystkie dżojstiki USB są urządzeniami cyfrowymi, jak moglibyśmy sądzić. Kilka konstrukcji wciąż używa potencjometrów, jednak dane są tam zamieniane na postać cyfrową przed wysłaniem ich do komputera. Gry muszą więc kontrolować stan dżojstika, który ulega rozkalibrowaniu, co jest dowodem, że mamy do czynienia z urządzeniem „niezupełnie” cyfrowym. USB nie stawia żadnych ograniczeń pod względem liczby osi obsługiwanych przez sterownik gry. Oznacza to, że technologia ta jest przygotowana na wszelkie rozwiązania sterowników w przyszłości.
Technologia USB nie jest jednak idealna. Głównym problemem jest brak kompatybilności niektórych hubów z komputerem, co w dużym stopniu zależy od tego, jaki został użyty chip sterownika USB. Ponadto, serwis dla USB zapewniają tylko systemy operacyjne Windows 98, Windows 2000 oraz Macintosh.