Dżojstiki ogólnego zastosowania mają z reguły bardziej regularną budowę niż lotnicze. Ich forma jest najczęściej bardziej dopasowana do dłoni gracza. Dżojstików tych można używać również w symulatorach lotniczych. Pracują tam równie dobrze jak w grach innego typu, od Mechwarrior 3 czy Descent po niektóre strzelanki FPP. W 1997 roku Microsoft wprowadził na rynek dżojstik pod nazwą Sidewinder 3D. Konstrukcja ta została następnie rozwinięta i obecnie spotykamy Sidewinder Precision Pro. Sidewinder 3D wyposażono w obrotowy drążek, dzięki czemu może on pracować w czterech osiach. Obrót drążka można wykorzystać do sterowania lotkami, co zwykle robi się za pomocą pedałów lub innych zadań, które wymagają użycia dodatkowej osi (trzecia oś wykorzystana jest do sterowania przepustnicą). Precision Pro to dżojstik czysto cyfrowy, używający optycznych detektorów ruchu drążka zamiast przestarzałych potencjometrów Sidewinder 3D nie był jednak pierwszym dżojstikiem o drążku obrotowym w ogóle (konstrukcją taką wykorzystała wcześniej firma CH), lecz pierwszym takim manipulatorem lotniczym. Od tamtej pory określenie dżojstik 3D jest synonimem manipulatora wyposażonego w obrotowy uchwyt. Obecnie dżojstiki tego typu produkuje wiele firm, między innymi Saitek, CH Products i Thrustmaster.