Silver Imac Displaying Line Graph Placed on Desk

Miejsce na gry

Głowice mają możliwość poruszania się w poprzek dysku. Ponieważ dyski twarde są urządzeniami o nieliniowym dostępie do danych, głowice z dużą prędkością przesuwają się w poszukiwaniu właściwych ścieżek. Wiele było przepowiedni wróżących dyskom Winchester szybką i niechybną śmierć. Wielu mędrków już kilka razy informowało o tym, że granica gęstości upakowania danych na dyskach została osiągnięta i jedyną alternatywą są nowe metody przechowywania danych, na przykład dyski optyczne. Czas pokazał jednak jak bardzo się mylili. Ostatnio firma Seagate laboratoryjnie osiągnęła rekord gęstości zapisu „upychając” 23.8 miliarda bitów na cal kwadratowy, co równa się pojemności 32 gigabajtów na jednym, 3.5-calo- wym dysku. Na rynku zaś powszechne są dyski o pojemności 6.8 GB dla pojedynczego talerza. Prawdę mówiąc pojemności dysków znacznie przekraczają potrzeby przeciętnego użytkownika, jednak zaawansowane aplikacje do obróbki wideo czy plików MP3 wymagają dużych pojemności. Jak dowiedzieliśmy się ze wstępu do tego rozdziału, nowoczesne gry wykorzystują ogromne połacie przestrzeni dyskowej. Mimo iż szybkość napędów CD systematycznie wzrasta, wymagania gier pod względem pojemności nośników wzrosły o wiele bardziej. Dzisiejsze gry 3D wykorzystują obszerne zestawy tekstur i złożone dane audio 3D, które zapisywane są w olbrzymich plikach, a zwiększanie ich rozdzielczości wiąże się ze wzrostem rozmiarów. Nawet bardzo szybkie napędy CD nie są więc w stanie zagwarantować dostatecznie szybkiego transferu danych, czego wymagają gry 3D.