Pełna instalacja zawartej na pięciu płytach CD gry RPG Baldur’s Gate autorstwa In- terplay zajmuje 2,2 gigabajta na twardym dysku. Instalacja Jagged Alliance 2 wymaga „jedynie” 800 megabajtów. Nawet średnio rozbudowane, produkowane obecnie gry potrzebują dla siebie setek megabajtów przestrzeni dyskowej. Do tego dochodzą pliki z zapisem gry. Pliki tworzone przez grę Might and Magie VII na przykład mają objętość prawie 512 kilobajtów każdy. Gra Grim Fandango firmy Lucas- Arts z kolei zapisuje stan gry w plikach o wielkości przekraczającej 800 kilobajtów. Wszystkie gry działają w systemie Windows. Katalog Windows, w którym przechowywane są pliki systemowe, tymczasowe pliki internetowe, czcionki, programy obsługi urządzeń oraz wiele innych tajemniczych plików z łatwością może przekroczyć wielkość 1 gigabajta. Nawet nie wspominajmy tu o Microsoft Office.
Należy pamiętać również o wydajności. Duże gry, takie jak Falcon 4.0 mogą ładować się bardzo długo. Co ważniejsze, jeśli gra korzysta intensywnie z danych audio lub tekstur pobieranych z twardego dysku, jeśli będzie on powolny, może powodować przerwy w akcji gry. Widać z tego jasno, że gry mają ogromny apetyt na przestrzeń dyskową. Nie tak dawno temu producenci gier zapewniali, że wszystkie gry będzie można uruchamiać z płyt CD. Jednak napędy CD są zbyt powolne. Na pocieszenie pozostaje to, że dyski twarde stają się coraz bardziej pojemne, szybsze i tańsze. Ceny ustawicznie spadają i w niektórych przypadkach musimy zapłacić poniżej 10 groszy za jeden megabajt przestrzeni dysku.