black and white computer keyboard

Technologie dźwięku 3D

Skoro zdobyliśmy już podstawową wiedzę na tematy ogólne dotyczące dźwięku pozycjonowanego, możemy przystąpić do zgłębiania tajników kilku konkurujących ze sobą technologii.  Gdy DirectSound3D pojawił się po raz pierwszy w wersji 3.0 biblioteki DirectX, bazował wyłącznie na rozwiązaniach programowych, gdyż Microsoft usilnie próbował utrudnić innym API 3D korzystanie z DS3D. Stanowisko firmy uległo jednak liberalizacji i poczynając od wersji DirectX 5.0 z DirectSound3D mogą czerpać również inne interfejsy API.
DirectSound3D zaimplemetowany w DirectX 7.0 jest jeszcze lepszy. Wyposażono go w mechanizmy w pełni wspomagające funkcje HRTF czego podstawę stanowi licencjonowana technologia vMax firmy Harmon-Kardon. Akceleracji vMax nie wspiera jak na razie żadna karta dźwiękowa, jednak może ona wspomóc starsze karty, których nie wyposażono w obsługę HRTF. Działanie vMax wiąże się jednakże ze zwiększonym obciążeniem procesora.
Bardziej interesujące sprzętowo akcelerowane technologie dźwięku pozycjonowanego, takie jak Sensaura czy EAX z łatwością korzystają z DirectSound3D.